Fif og råd m.m.

Lidt om turen og nogle råd til dem, som kan anbefales at komme efter.

  1. Du kan nemt finde gode flytilbud. Vi brugte KLM og DELTA, som begge kan anbefales mht. service og benplads.
  2. Det kraftig anbefales, at reservere ankomsthotel da man er noget træt efter flyrejsen, og det skal ikke være forlangt fra lufthavnen og gerne på vej ud på ruten.
  3. Leje af bil: her kan det anbefales, at tegne ALLE forsikringer. Hvis uheldet er ude, er bilen således dækket ind, MEN hvad med at få trukket bilen på værksted? Det kaldes 'towing' og den forsikring kan kun tegnes på udlejningsstedet. Vær opmærksom på, at din egen ferieforsikring muligvis dækker selvrisiko, så du ikke skal tegne en sådan forsikring. Der er automatgear i alle biler - super dejligt.
  4. Det er meget let at finde overnatning på alle tider af døgnet, så tag turen afslappet og undlad at reservere hotel i forvejen. Undtagelse er ankomsthotel og hotel i storbyers centrum, hvis man vil bo der i weekenden - en sådan reservation kan med fordel laves hjemmefra via arrangør, thi så får man langt bedre priser.
  5. USA er bilernes land, og DET VIRKER. Man gør alt for at afvikle trafik og ikke - som i DK - at lægge hindringer i vejen. Kørselskultur er helt i top og bare rolig - man kan køre til alt. Parkering i storbycentrum er ofte dyr. Man kan med fordel parkere lidt udenfor og så tage en taxa til centrum - eller bo nær en lufthavn og så tage de hurtige forbindelser til centrum. Overhold hastighedsgrænser.
  6. GPS og et oversigtskort er uundværlig. Alternativ gode kort også over byer.
  7. Ved ankomst til USA bør man tage på et AAA kontor (svarer til FDM), hvor man kan få/købe al relevant materiale til turen - herunder foldere om nationalparker. Er man længere tid på tur kan et medlemsskab af FDM godt betale sig, thi det er også et medlemskab af AAA, som giver mange rabatter på materialer i AAA butikken og på hoteller/moteller.
  8. DaysInn og Super 8 moteller er der rigtig mange af og let at finde (GPS eller Google) og de er ganske fortræffelige, med morgenmad og ofte pool. Fordel med adgang lige fra bil når man bor i stueetage. Moteller er selvstændige i deres kæde, så kvaliteten kan svinge, men typisk ikke ret meget. Holliday-Inn express er en lille smule bedre og lidt dyrere.
  9. Når turen i grove træk skal planlægges, skal man være opmærksom på, at der er store afstande og mange herlighedsværdier, som tager tid. Een nationalpark kræver en hel dag en anden blot en halv dag. Een vejstrækning skal der dvæles ved, en anden 'ræses' der bare. Tophastighed på motorveje er typisk 70 miles, men ellers 55,60,65 på gode veje.
  10. Der er meget at se, så prioriter hårdt. Husk at gemme det bedste til sidst, ellers bliver man forvænt.
  11. Det koster at komme ind i de fleste nationalparker, og det kan typisk godt betale sig at købe et årskort, som dækker alle nationalparker i USA og i Canada (et kort for hvert land). Hav en liste over nationalparker I skal besøge, så vil I ved indgangen til første park få svar på om det kan betale sig at købe et kort til alle parker.
  12. Man kan generelt regne med ½ pris på alt i forhold til DK.Benzin koster godt 4$ pr gallon (3,78 l).
  13. Vor tur: meget vellykket,tiden passede fint og tidsfordelingen ligeledes, dog kunne der spares ½ dag i Victoria
  14. Vi burde dog have 3 dage mere så vi kunne komme på Grizzly bjørnetur i det nordlige Vancouver Island, og her er Telegraph Cove blevet anbefalet kraftigt. Engelske selskaber kan bl. a. klare sagen.
  15. Ingen problemer at flyve 9-11.
  16. Husk ingen frugt med ind i USA og lav selv visum hjemmefra.
  17. Der behøves ingen papirer nogle steder - alt er elektronisk nu om dage. Undtaget er pas og kørekort (International kørekort skulle vi ikke bruge - det danske var nok).
  18. Vær opmærksom på, hvor man overnatter fordi: